Skolebibliotekkonferansen 2019

NBF Skole inviterer til Skolebibliotekkonferansen 2019, den 11.september i Kristiansand. Konferansen er et samarbeid mellom NBF Skole, Universitetet i Agder, Kristiansand kommune og fylkesbibliotekene i Aust- og Vest-Agder. Programmet egner seg for alle som jobber med lesing, litteraturformidling og skolebibliotek i grunnskolen.  Tema i år er «Tverrfaglig samarbeid om lesing i møte med fagfornyelsen». For … Fortsett å lese Skolebibliotekkonferansen 2019

Møtereferat fra styremøte i NBF Skole, 04.01.2019

Telefonmøte Tilstede: Ingrid Svennevig Hagen, Line Hansen Hjellup, Hans-Petter Storemyr, Arne-Harald Steilbu, Mari Hopland, Anne Brit Ingholm, Veronica Mørch Møteleder: Mari Hopland Referent: Ingrid Svennevig Hagen Saker Godkjenne referat fra styremøtet 28.09.2018 Referatet er godkjent. Skolebibliotekene i Finnmark – Mari Saksdokumentene er publisert. Fylkesbib. og adm. ønsket bestiller-utfører modell for å spare penger. Finnmark-skolebibliotekarene  kontaktet … Fortsett å lese Møtereferat fra styremøte i NBF Skole, 04.01.2019

Om skolebibliotekene i Finnmark

Det mobiliseres bredt i Finnmark for å sikre at det fortsatt er skolebibliotekarer på de videregående skolene i fylket framover. NBF Skole viste bakgrunn for saken her. 12.desember skal Finnmark fylkesting orienteres om omstillingsprosjektet, i sak 65/18.  Her er noen av brevene som er skrevet til fylkesadministasjonen, meningsinnlegg i media og avisartikler om omstillingsprosjektet: 10.12.18 … Fortsett å lese Om skolebibliotekene i Finnmark

Hva mener politikerne om omstillingsprosjektet i Finnmark?

Norsk bibliotekforenings spesialgruppe for skole er bekymret for den foreslåtte bestiller-utførermodellen for videregående skolebibliotektjenester i Finnmark fylkeskommune. Derfor sender vi to spørsmål til de folkevalgte fylkestingspolitikerne i Finnmark. Hva er ditt standpunkt i saken, er du for eller i mot bestiller-utførermodellen? Mener du saken er godt nok utredet og at du har fått et godt … Fortsett å lese Hva mener politikerne om omstillingsprosjektet i Finnmark?

Møtereferat fra styremøte i NBF Skole 28.09.2018

Sted: Valle Hovin vgs Tid: 09.00-14.30 Tilstede: Mari Hopland, Hans Petter Storemyr, Arne-Harald Steilbu, Line Hansen Hjellup, Ingrid Svennevig Hagen, Veronica Mørch og Anne Britt Ingholm. Møteleder: Mari Hopland Referent: Ingrid Svennevig Hagen Godkjenne referat fra forrige styremøte Referat godkjent.  Evaluering av Skolebibliotekseminar 2018 Vi tok en runde rundt bordet. Kort oppsummert: Interessant og variert … Fortsett å lese Møtereferat fra styremøte i NBF Skole 28.09.2018

Skolebibliotektjenesten i Finnmark – hva er det som skjer?

I Finnmark har fylkesrådmannen foreslått en ny modell for skolebibliotek. De åtte videregående skolene skal ikke lenger ha stillinger knyttet til skolebibliotekene. Skolebibliotekene skal heller betjenes av to årsverk skolebibliotekar-stillinger plassert på fylkesbiblioteket. Eksisterende bibliotek-lokaler og boksamlinger skal ivaretas av elevvakter. Medier skal være digitale og kjøpes inn sentralt. NBF Skole ser med bekymring på … Fortsett å lese Skolebibliotektjenesten i Finnmark – hva er det som skjer?

Kampen for skolebiblioteket

Hver høst er det budsjettforhandlinger. Og hver høst leser vi om fortvilte elever, lærere og foreldre som ønsker å beholde skolebibliotekene og skolebibliotekarene sine. Hver gang kommunene skal spare penger, kutter de først i tjenester som ikke er lovpålagt, eller der tjenestenivået ligger over lovpålagt nivå. Hver gang en skole, en ildsjel, en foreldregruppe eller … Fortsett å lese Kampen for skolebiblioteket

Elevenes bibliotek – også i Finnmark

Alle elever har rett på et skolebibliotek. Også elevene i videregående opplæring i Finnmark. I forbindelse med at Finnmark fylkeskommune utreder en mulig omorganisering av skolebibliotekene i de videregående skolene i fylket, har Norsk bibliotekforenings spesialgruppe for skole engasjert seg. Arbeidsgruppen som utreder muligheter nå, har følgende oppdrag: Forslag til ny organisering av skolebibliotektjenesten i … Fortsett å lese Elevenes bibliotek – også i Finnmark