Elevenes bibliotek – også i Finnmark

Alle elever har rett på et skolebibliotek. Også elevene i videregående opplæring i Finnmark. I forbindelse med at Finnmark fylkeskommune utreder en mulig omorganisering av skolebibliotekene i de videregående skolene i fylket, har Norsk bibliotekforenings spesialgruppe for skole engasjert seg. Arbeidsgruppen som utreder muligheter nå, har følgende oppdrag: Forslag til ny organisering av skolebibliotektjenesten i … Fortsett å lese Elevenes bibliotek – også i Finnmark

Opptak fra Skolebibliotekseminar 2018

Gikk du glipp av skolebibliotekseminaret vi arrangerte på Nasjonalbiblioteket  i september? Fortvil ikke, nå kan du se hele (eller deler av) seminaret i opptak. Tusen takk til Nasjonalbiblioteket og teknikeren som sørget for at dagen gikk på skinner, og for at vi får tilgang til opptaket. Arrangementet er delt inn i kapitler som vises med … Fortsett å lese Opptak fra Skolebibliotekseminar 2018

Oppsummering av Skolebibliotekseminar 2018

Skolebibliotekseminar 2018 – en fagdag om lesing og kildekritikk Norsk bibliotekforenings spesialgruppe for skole og Mari Hopland ønsket 150 deltagere velkommen til Skolebibliotekseminar 2018 på Nasjonalbiblioteket torsdag 27.september. Seminaret ble strømmet, og vi håper å få delt opptaket i løpet av kort tid. Her er en rask oppsummering av hovedlinjene i foredragene, med de viktigste … Fortsett å lese Oppsummering av Skolebibliotekseminar 2018

Følg Skolebibliotekseminar 2018 direkte torsdag 27.september

Skolebibliotekseminar 2018 strømmes direkte fra kl9.30 – 15.30 den 27.september. Følg denne lenken for å se seminaret der du er. Programmet som strømmes er: 09.30 «Nyhetsvärderaren» – om kildekritikk og falske nyheter. Thomas Nygren, Universitetslektor ved Uppsala Universitet 10.50 Naturfagprosjektet – pedagog og bibliotekarsamarbeid. Siv Marit Ersdal, bibliotekleder ved Drammen vgs 11.10 Om utviklingsplanen for skolebibliotek i Akershus.  Wenche Rudshaug Kavli, rektor, … Fortsett å lese Følg Skolebibliotekseminar 2018 direkte torsdag 27.september

Inntrykk fra IFLA

Inntrykk fra IFLA–konferansen i Kuala Lumpur, Malaysia 24-29 august og fra Satellitt-møtet i skolebiblioteksesjonen 23. august 2018 Av Hans-Petter Storemyr,  skolebibliotekar ved St.Olav vgs, styremedlem I NBF Skole og norsk representant i IFLA School Libraries Section. Dette er andre gang jeg har deltatt på en IFLA konferanse etter at jeg fikk et verv i en … Fortsett å lese Inntrykk fra IFLA

Skolebibliotekseminar 2018

Påmeldingsfristen  for Skolebibliotekseminar 2018 nærmer seg. Vi minner om at du kan møte utdanningsforskere, pedagoger, formidlere og bibliotekarer som inspirer til høy kvalitet i skolebibliotekene. Gode skolebibliotek gir bedre lesere, øker læringen og er et viktig pedagogisk verktøy i skolen. Skolebibliotekseminaret er rettet mot skoleledere, lærere, skolebibliotekarer og andre interesserte. Velkommen! Meld deg på her.  Husk … Fortsett å lese Skolebibliotekseminar 2018

Førstereisgutt på Arendalsuka – På stand for Norsk bibliotekforening

Reisebrev fra Arne-Harald Steilbu, styremedlem i NBF Skole og bibliotekar på Lenvik bibliotek i Troms.   Klokka er litt over 11.00 på en tirsdag formiddag og jeg har akkurat gått av flybussen i Arendal etter en lang reise fra Senja. Jeg skal stå på stand for NBF under Arendalsuka og det første jeg gjør er … Fortsett å lese Førstereisgutt på Arendalsuka – På stand for Norsk bibliotekforening

Søk om tilskudd til skolebibliotek

Kommuner kan søke om tilskudd til å styrke skolebibliotekenes arbeid med lesestimulering. Rammen for tilskuddet er 14 millioner kroner. Søknadsfrist er 17. september 2018. Utdanningsdirektoratet lyser ut et tilskudd til skolebibliotekenes arbeid med lesestimulering. Det er kommuner som kan søke, og målet med tilskuddet er å bidra til å utvikle skolebibliotek og styrke skolebibliotekenes arbeid med lesestimulering. … Fortsett å lese Søk om tilskudd til skolebibliotek

Program og påmelding til Skolebibliotekseminar 2018!

NBF Skole er glade for å kunne invitere til Skolebibliotekseminar 2018 -En fagdag om lesing og kildekritikk i videregående skole. Torsdag 27.september, kl08.30 – 15.30, i Nasjonalbibliotekets Store Auditorium i Oslo. Møt utdanningsforskere, pedagoger, formidlere og bibliotekarer som inspirer til høy kvalitet i skolebibliotekene. Gode skolebibliotek gir bedre lesere, øker læringen og er et viktig … Fortsett å lese Program og påmelding til Skolebibliotekseminar 2018!

IFLA School Library section Midterm-meeting 2018

Inntrykk fra IFLA School Library section sin Midterm-meeting 2-4 mai 2018 i Lyon, Frankrike. Medlemmer av IFLA School Library section som var tilstede på møtet i Lyon. Hans-Petter Storemyr fra St.Olav videregående skole og NBF Skole bakerst til venstre. IFLA sin skolebiblioteksesjon hadde møte i Lyon i Frankrike. Det var bibliotekarer fra en rekke land … Fortsett å lese IFLA School Library section Midterm-meeting 2018