Skolebibliotekkonferansen 2019 – en oppsummering

Oppsummering av Skolebibliotekseminar 2019, skrevet av Arne-Harald Steilbu, Lenvik bibliotek og NBF Skole. Tema: Tverrfaglig samarbeid om lesing i møte med fagfornyelsen Årets seminar var et samarbeid mellom NBF Skole, Universitetet i Agder, Kristiansand kommune og fylkesbibliotekene i Aust- og Vest-Agder.  Seminaret ble gjennomført på en utmerket måte av vertskapet på UiA og både podkaster … Fortsett å lese Skolebibliotekkonferansen 2019 – en oppsummering

Inntrykk fra IFLA-konferansen i Athen, 24.–29. august 2019

Av Hans-Petter Storemyr,  styremedlem og medlemsansvarlig i NBF Skole, norsk representant i IFLA School Libraries Section og skolebibliotekar ved St. Olav vgs. i Østfold. Dette er tredje gang jeg har deltatt på en IFLA-konferanse etter at jeg fikk et verv i en IFLA-seksjon.  Jeg ble nominert av styret i NBF-skole og valgt inn i «School … Fortsett å lese Inntrykk fra IFLA-konferansen i Athen, 24.–29. august 2019

Møtereferat fra styremøte i NBF skole, 10.09.2019

Sted: Scandic Bystranda, Kristiansand Tid: 10.09.2019, ca 18.30- 21.30 Tilstede: Mari Hopland, Anne Brit Ingholm, Veronica Mørch, Arne-Harald Steilbu, Line Hansen Hjellup, Hans-Petter Storemyr, Ingrid Svennevig Hagen Møteleder: Mari Hopland Referent: Ingrid Svennevig Hagen 1.Godkjenne referat fra forrige møte Referat godkjent 2. Skolebibliotekkonferansen 2019 Onsdag 11.09.2019, ved UiA i Kristiansand NBF skole har satt i … Fortsett å lese Møtereferat fra styremøte i NBF skole, 10.09.2019

Møtereferat fra styremøte i NBF skole, 01.04.2019

Telefonmøte, 1 time Møteleder: Line Hansen Hjellup Referent: Ingrid Svennevig Hagen Tilstede: Veronica Mørch, Arne-Harald Steilbu, Hans-Petter Storemyr, Line Hansen Hjellup, Ingrid Svennevig Hagen, Anne Brit Ingholm Fraværende: Mari Hopland 1. Godkjenne referat fra styremøtet 04.01.2019 Godkjent. 2. Skolebibliotekseminar 2019 – Line orienterer Møte med samarbeidspartnere den 8.april: UiA, Fylkesbiblioteket i Agderfylkene, NBF Agder, Kristiansand … Fortsett å lese Møtereferat fra styremøte i NBF skole, 01.04.2019

10 nøkler til leseglede

Skolestart er her og skoleåret planlegges. På Hamarøy sentralskole ble en planleggingsdag brukt til å planlegge leseglede. Skolen har skolebibliotek i et kombinasjonsbibliotek sammen med folkebiblioteket og videregående skolebibliotek. Biblioteksjef Mari Hopland var med på planleggingsdagen i grunnskolen, og delte ut 10 nøkler til leseglede fra boka Skolebiblioteket. Læring og leseglede i grunnskolen av Line … Fortsett å lese 10 nøkler til leseglede

Skolebibliotekkonferansen 2019

NBF Skole inviterer til Skolebibliotekkonferansen 2019, den 11.september i Kristiansand. Konferansen er et samarbeid mellom NBF Skole, Universitetet i Agder, Kristiansand kommune og fylkesbibliotekene i Aust- og Vest-Agder. Programmet egner seg for alle som jobber med lesing, litteraturformidling og skolebibliotek i grunnskolen.  Tema i år er «Tverrfaglig samarbeid om lesing i møte med fagfornyelsen». For … Fortsett å lese Skolebibliotekkonferansen 2019

Møtereferat fra styremøte i NBF Skole, 04.01.2019

Telefonmøte Tilstede: Ingrid Svennevig Hagen, Line Hansen Hjellup, Hans-Petter Storemyr, Arne-Harald Steilbu, Mari Hopland, Anne Brit Ingholm, Veronica Mørch Møteleder: Mari Hopland Referent: Ingrid Svennevig Hagen Saker Godkjenne referat fra styremøtet 28.09.2018 Referatet er godkjent. Skolebibliotekene i Finnmark – Mari Saksdokumentene er publisert. Fylkesbib. og adm. ønsket bestiller-utfører modell for å spare penger. Finnmark-skolebibliotekarene  kontaktet … Fortsett å lese Møtereferat fra styremøte i NBF Skole, 04.01.2019

Om skolebibliotekene i Finnmark

Det mobiliseres bredt i Finnmark for å sikre at det fortsatt er skolebibliotekarer på de videregående skolene i fylket framover. NBF Skole viste bakgrunn for saken her. 12.desember skal Finnmark fylkesting orienteres om omstillingsprosjektet, i sak 65/18.  Her er noen av brevene som er skrevet til fylkesadministasjonen, meningsinnlegg i media og avisartikler om omstillingsprosjektet: 10.12.18 … Fortsett å lese Om skolebibliotekene i Finnmark

Hva mener politikerne om omstillingsprosjektet i Finnmark?

Norsk bibliotekforenings spesialgruppe for skole er bekymret for den foreslåtte bestiller-utførermodellen for videregående skolebibliotektjenester i Finnmark fylkeskommune. Derfor sender vi to spørsmål til de folkevalgte fylkestingspolitikerne i Finnmark. Hva er ditt standpunkt i saken, er du for eller i mot bestiller-utførermodellen? Mener du saken er godt nok utredet og at du har fått et godt … Fortsett å lese Hva mener politikerne om omstillingsprosjektet i Finnmark?

Møtereferat fra styremøte i NBF Skole 28.09.2018

Sted: Valle Hovin vgs Tid: 09.00-14.30 Tilstede: Mari Hopland, Hans Petter Storemyr, Arne-Harald Steilbu, Line Hansen Hjellup, Ingrid Svennevig Hagen, Veronica Mørch og Anne Britt Ingholm. Møteleder: Mari Hopland Referent: Ingrid Svennevig Hagen Godkjenne referat fra forrige styremøte Referat godkjent.  Evaluering av Skolebibliotekseminar 2018 Vi tok en runde rundt bordet. Kort oppsummert: Interessant og variert … Fortsett å lese Møtereferat fra styremøte i NBF Skole 28.09.2018