Rysjedamene og høsten i skolebiblioteket

Styremedlemmene i NBF skole skriver om erfaringer fra sin egen bibliotekhverdag. Her kommer et innlegg fra Anne Brit Ingholm. Hun er ei av Rysjedamene ved Mailand videregående skole i Lørenskog.

Anne Brit Ingholm (bibliotekar) og Kristin Aamodt (Bibliotekpedagog) utgjør Rysjedamene

Når høsten kommer og alle lærebøker er lånt ut, alle fagbytter gjort og elevmassen har satt seg starter alle våre faste samarbeidsprosjekter med lærerne her på Mailand videregående skole.

Hos vg 1-elevene på Helse- og oppvekstfag starter vi høsten med leseprosjekt i samarbeid med både lærerne i programfagene samt norsklærerne. Tanken er at elevene skal lese hver dag i en valgfri bok. For å skape leselyst og entusiasme besøker Rysjedamene alle fire klassene med traller sprengfulle av god ungdomslitteratur, tegneserier, klassikere og annet som vi tror kan egne seg for målgruppa. Vi vet at det er viktig å trene lesemusklene for å  utvikle konsentrasjon og evnen til å fordype seg i  store mengder tekst og dette trenger elevene for å få unna skolearbeidet både nå og senere. Da er det å lese skjønnlitteratur en fin innfallsport, tenker vi. I tillegg vil det å lese om andres liv, kultur, utfordringer og gleder utvikle både en bedre forståelse av verden og empati for andre mennesker.

Samtidig med leseprosjektet er det oppstart av fordypningsemnet hvor alle våre 240 vg3-elever skal velge og fordype seg i  to romaner. Oppgaven starter i oktober og avsluttes i januar, så her driver vi litteraturformidling i en lang periode. Etter en felles bokpresentasjon med norsklærerne får elevene veiledning av Rysjedamene på biblioteket. Da kommer de klassevis og vi prøver så godt vi kan å finne riktige bøker til riktig elev. Da hjelper det godt at vi har ukentlig lesetid og dermed er godt oppdatert på både ungdomslitteratur og norsk samtidslitteratur. Vi slår et slag for at alle bibliotekarer får lesetid som en del av arbeidstiden sin! Det kommer alle lånere til gode. På bloggen vår kan du følge vår leseferd.

Rysjedamene driver digital litteraturformidling på bloggen med samme navn

Om høsten gjennomfører vi også nybegynnerkurs i kildehåndteringsprogrammet Zotero for alle nye elever på studiespesialisering og påbygg. 240 nye Zoterobrukere på bare noen få uker, med alt det innebærer av oppmuntring, lovord og teknisk brukerstøtte. Poenget med Zoterokurset er at alle skal få en forståelse av hvordan verktøyet virker og dermed, på sikt, være rustet til å oppgi kilder i APA-stil. Dette ser vi på som en viktig brikke i det å studieforberede våre elever.

I høst var vi også så heldige at vi ble invitert til OsloMet, bibliotekarutdanningen og studenter i 2. klasse som har valgt faget Undervisningsbiblioteket. Vi skulle først og fremst vise studentene hva et skolebibliotek kan være og hva vi gjør. Vi skulle videre trekke inn planer og rammer for arbeidet med en liten dose av NBF skole til slutt. Det skulle være «hands on» om livet på skolebiblioteket. Det er fint å vise frem hverdagen i, etter vår mening, verdens viktigste jobb.

(Foto: Idunn Bøyum, OsloMet)