God sommer!

Takk for våren, kjære medlemmer og skolebibliotekvenner. NBF Skole starta en ny styreperiode med et pang i Tromsø for tre måneder siden, og har fått gjort litt av hvert siden det.

Vi har hatt to styremøter, et fysisk i Tromsø i mars og et på telefon i mai. Vi har gjort ferdig etterarbeidet rundt Nordnorsk skolebibliotekseminar og årsmøtet i Tromsø. Vi er i gang med planlegging av nytt skolebibliotekseminar. Vi har oppdatert medlemsregisteret og fakturert medlemskontingentene. Vi har delt mange spennende skolebiblioteksaker med våre nesten 400 følgere på Facebook, enkelte innlegg er delt og lest flere tusen ganger. Vi har skrevet innspill til valgkampprogrammene i samarbeid med NBF. Vi har skrevet om hva vi syns er viktigst med skolebibliotek, og kommer på trykk i Bok og bibliotek i september. Vi har bistått i flere saker der skolebibliotek trues av nedskjæringer. Vi har skrevet innlegg og referat på nettsidene.

Mari Hopland tok med skolebiblioteket på Rosthaug vgs ut i sola før sommerferien.

Og vi har gjort mye mer hver og en av oss, med å snakke om, skrive om og jobbe for og i gode skolebibliotek hver eneste dag, akkurat som alle medlemmene våre gjør hver eneste dag.

Line har vært med Veronica (og Nordland fylkesbibliotek) rundt i Nordland og inspirert skoler over hele fylket til å jobbe mer systematisk med skolebibliotek og lesing. Arne-Harald har (blant mye annet, f.eks å ta over økonomien vår med kaldt og kløktig hode!) vært i Buskerud og holdt foredrag om hvordan folkebiblioteket samarbeider med skolene om å skape leselyst og engasjement, til stor inspirasjon for både folke- og skolebibliotekarer. Hans-Petter og Line gjør seg klare til å overbevise Arendalsuka om hvor viktig det er med skolebibliotek. Ingrid har ved flere anledninger fortalt skolebibliotekarer i Oslo og Akershus om NBF Skole, og sørget for at vi har fått flere nye medlemmer. Sunniva deler forbilledlig fra Årstad vgs-bibliotek på facebook og instagram, og driver med både skriveverksted, bookfacefridays og høytlesning i et strålende aktivt skolebibliotek! Jeg har holdt i trådene som best jeg kan, skrevet en sak om hva regjeringen gjør for skolebibliotek, svart på henvendelser og vært veldig glad for at jeg har et så kompetent styre å jobbe med.

Og det er bare det jeg vet om og kommer på sånn i farta. Og etter bare tre måneder som styre. Så nå skal vi nyte sommerferier, lese lange bøker og tenke lange tanker, før vi klinker til med nytt styremøte før skolestart, snakker oss varme om skolebibliotekpolitikk på Arendalsuka 15.-20.august, feirer Nasjonal bibliotekdag 1.september og jobber videre for at alle elever skal oppleve gode skolebibliotek.

Styret i NBF Skole 2016-2018. Arne-Harald Steilbu, Hans-Petter Storemyr, Sunniva Relling Berg, Ingrid Svennevig Hagen, Veronica Mørch, Line Hansen Hjellup, Mari Hopland.
Så klare og opplagte var vi da vi ble valgt inn i styret i NBF Skole i Tromsø i mars. Fra venstre: Arne-Harald Steilbu, Hans-Petter Storemyr, Sunniva Relling Berg, Ingrid Svennevig Hagen, Veronica Mørch, Line Hansen Hjellup, Mari Hopland.

God sommer!

Fra Mari Hopland