Spangereid skolebibliotek kan bli Årets bibliotek 2014

Årets-bibliotek-2014-1024x637Nå er det kort tid igjen før prisen til Årets bibliotek 2014 deles ut torsdag 8.1. NBF Skole venter i spenning og gleder oss til prisutdelingen.

Kanskje du også har lyst til å være med? Prisutdelingen er åpen for alle, du kan gjerne melde deg på facebook.

Spangereid skolebibliotek er en av tre nominerte, sammen med Molde bibliotek og Sølvberget bibliotek i Stavanger.

Juryens begrunnelse for å nominere Spangereid skolebibliotek til prisen er:

Juryens begrunnelse: Spangereid skolebibliotek

«Et skolebibliotek skal være hjertet i skolen, og det er biblioteket på Spangereid skole. Det går ikke an å satse på skole uten å satse på skolebiblioteket. Det er et bibliotek med trøkk i. Elevene engasjeres til å anbefale bøker for hverandre, og det ansettes egne elevassistenter. Skolen har selv valgt å utvide tilgjengeligheten slik at barnehagene i området også bruker biblioteket – og barnehagene låner bøker videre.

Med lesetid hver eneste dag for alle elever, leseprosjekter hvert semester, lesekurs er Spangereid et forbilde ikke bare for skolebibliotek, men for alle typer bibliotek. Skolens ledelse stiller tydelige krav og forventninger til skolens ansatte. Det viser seg i et levende bibliotek som får betydning for hele lokalsamfunnet.

Det skapes en kultur for lesing, og biblioteket sprer leseglede, kunnskap og informasjonskompetanse. Skolebiblioteket fungerer virkelig som et hjerte, og er plassert som et hjerte midt i skolebygget.»

Les om de andre nominerte på Norsk bibliotekforenings nettsider.

line
Line H. Hjellup. Foto: Mari Hopland

Line Hansen Hjellup er skolebibliotekar på Spangereid skole og styremedlem i NBF Skole. Hun har skrevet boka Helhetlig leseopplæring, og hennes artikkel «Med leselyst på timeplanen» i Bibliotekforum 4/2014 kan du lese på side 22-24 her.

Spangereid skole har også laget en video om skolen med stort fokus på skolebiblioteket. Rektor Even Tronstad Sagebakken viser oss rundt på skolen og viser sitt og skolens store engasjement for skolebiblioteket. Denne filmen bør alle som er opptatt av lesing se!

spangereid
TareTV tar oss med på omvisning på Spangereid skole. Skjermklipp: http://www.taretv.no/?p=5954