TioTretton – voksne ingen adgang!

TioTretton er et bibliotek for barn mellom 10 og 13 år, sentralt plassert i det flotte Kulturhuset Stadsteatern  i Stockholm. NBF Skoles styremedlemmer Ingrid S. Hagen og Line H. Hjellup hadde stor glede av et studiebesøk på biblioteket. Vi fikk en omvisning av Amanda Stenberg, før biblioteket åpnet kl. 15.00 og bare ble tilgjengelig for barn.

TioTretton er en oase full av bøker og spennende aktiviteter. En opptrukket linje på gulvet ved inngangen forteller at kun barn mellom 10 og 13 år kan stige inn. Her blir barn tatt på alvor!

bilde 3
Ingrid S. Hagen i samtale med Amanda Stenberg
i
Bokanbefalinger hengende ned fra taket

Rommet er åpent, lunt og bader i røde farger. Her kan de besøkende ligge og lese i «sakkosofaen», klatre opp i kokongene eller sitte i amfiet.  Mange barn leser, men de velger selv hva de vil gjøre i biblioteket. Valgene er mange og varierte og sidestilles med lesing. Her blir hvert barn respektert for sine valg! De kan være kreative og tegne eller designe ved arbeidsbordene. Om de vil kan de lage mat, spise og være sosiale på kjøkkenet, eller lage film, synge karaoke og dramatisere i teaterrommet. Her kan alle barn finne seg til rette!

Greenscreen, utkledningstøy og scene
Utsikt over Sergels torg i Stockholm sentrum

Leselyst prioriteres høyt og utvalget av bøker var fantastisk! Populære titler finnes i mange eksemplarer. Bøkene er delt inn etter emner som barna kjenner: fantasy, grøss, krim, humor, sport, manga og kjærlighet, for å nevne noen. De bøkene som barn spør etter skaffes eller kjøpes med det samme, gjerne på nettet sammen med barnet. Her finner de bøker som gir leselyst!

ad
Humor
as
Arbeidsbord, klare til bruk

Biblioteksskranke eksisterer ikke! På TioTretton låner barna bøker ved selvbetjent utlån! Personalet leser barnelitteratur, veileder og samtaler om bøker, baker boller på kjøkkenet, arrangerer workshops og forfatterbesøk og er sammen med barna på deres premisser. Oppleste regler og voksne vaktbikkjer er fraværende, men krenkende atferd aksepteres ikke. Barna møtes med åpenhet, oppriktig interesse, respekt og vennlighet. Relasjonsbygging er en viktig verdi som gjennomsyrer samhandlingen mellom personalet og barna. Om ei bok dessverre blir borte eller ødelagt er det ingen krise. Her er alle barn velkomne tilbake!

Hva kan norske skolebibliotek lære av TioTretton? Skolebiblioteket må være til for barna på deres premisser, slik at barn blir sett, hørt og respektert. Biblioteket bør være et sted som først og fremt inspirerer til lesing og leselyst, men som også gir rom for kreativitet, sosialt fellesskap og læring! Vi mener at skolebibliotekene i grunnskolen, og særlig barnetrinnet, kan lære mye av TioTretton!

Vil du lese mer om TioTretton? Sjekk hjemmesiden deres, eller følg biblioteket på Instagram.

Tekst og foto: Line Hansen Hjellup