Arenaer for tilhørighet – midler til skoler og bibliotek

Sparebankstiftelsen DNBs nye støtteordning «Arenaer for tilhørighet» skal bidra til at barn og unge kan treffes og få brukt ferdighetene sine. Målet er at flere skal oppleve tilhørighet. Har du idéer til å utvikle skolebiblioteket til å bli en «arena for tilhørighet» også utenom skoletiden? Her er informasjon fra pressemeldingen om midlene – og du … Fortsett å lese Arenaer for tilhørighet – midler til skoler og bibliotek

Referat fra styremøte 29.01.2018

Telefonmøte Tilstede: Mari Hopland, Line Hansen Hjellup, Hans Petter Storemyr, Arne-Harald Steilbu og Ingrid Svennevig Hagen. Meldt forfall: Veronica Mørch og Sunniva Relling Berg Møteleder: Mari Hopland Referent: Ingrid Svennevig Hagen Årsmøtet 15.mars Formaliteter rundt årsmøtet  må være på plass. Bibliospettboka er til god hjelp.  Alle som ønsker det må ha meldt inn saker i … Fortsett å lese Referat fra styremøte 29.01.2018

-Nå må de snakke om skolebibliotek!

Dette leserinnlegget sto på trykk i Morgenbladet 23. mars 2018. Tekst: Mari Hopland, leder Norsk Bibliotekforening Skole på vegne av Aksjon skolebibliotek Kulturminister Trine Skei Grande sa i Morgenbladet 9. mars at hun er redd for at kunnskapsministeren blir sint om hun uttaler seg om skolebibliotek. La oss håpe hun tar feil, og at Jan Tore Sanner ikke blir … Fortsett å lese -Nå må de snakke om skolebibliotek!

Nytt styre i NBF Skole

Årsmøte i NBF Skole ble avholdt i Sandefjord 15.mars. Styret for perioden 2018 – 2020 er Leder: Mari Hopland, Hamarøy bibliotek, Nordland (gjenvalg) Nestleder: Line Hansen Hjellup, Spangereid skole/Kompetansesenter sør, VestAgder (gjenvalg) Sekretær: Ingrid Svennevig Hagen, Valle Hovin vgs, Oslo (gjenvalg) Kasserer: Arne-Harald Steilbu, Lenvik bibliotek, Troms (gjenvalg) Medlemsansvarlig: Hans-Petter Storemyr, St.Olav vgs, Østfold (gjenvalg) Varamedlemmer: Veronica Mørch, Nordland … Fortsett å lese Nytt styre i NBF Skole

– Dette er ikke et bibliotek. Det er et rom med bøker i

Morgenbladet undersøker hva vi snakker om når vi snakker om skolebibliotek, i nr 10/2018, 9.mars. Avisen har besøkt to skoler i Østfold og sett hva et helt gjennomsnittlig skolebibliotek er. Det er nemlig gjennomsnittlig stor ressursmangel, og gjennomgående stor mangel på prioritering av  skolebibliotek fra Kunnskapsdepartementet og nedover i systemet. Samtidig ser vi mange eksempler … Fortsett å lese – Dette er ikke et bibliotek. Det er et rom med bøker i

Innspill til statsbudsjettet 2019

Aksjon skolebibliotek sendte 28.2 inn sine innspill til statsbudsjettet 2019. Aksjon skolebibliotek har en arbeidsgruppe som består av Norsk Bibliotekforening, Leser søker bok, Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere og Foreningen !les. Aksjonen har i tillegg støtte fra flere andre organisasjoner som Norsk Forfattersentrum, Norsk barnebokinstitutt, Den norske Forfatterforening, Bibliotekarforbundet, Fagforbundet og Kulturforbundet i Delta. NBF Skole … Fortsett å lese Innspill til statsbudsjettet 2019

Velkommen til vårt parallellseminar på Det 76. norske bibliotekmøte

NBF skole arrangerer parallellseminar på Det 76. norske bibliotekmøte i Sandefjord. Vi har invitert Professor Joron Pihl til å snakke om lærer – biblioteksamarbeid. Tid: Torsdag 15.03.2018 kl. 10.15 – 11.15 Sted: Scandic Park Sandefjord, Parketten Lærer – bibliotekarsamarbeid: Visjoner for partnerskap mellom lærere og bibliotekarer i det 21. århundre Hvordan kan partnerskap mellom lærere og bibliotekarer … Fortsett å lese Velkommen til vårt parallellseminar på Det 76. norske bibliotekmøte

Hold av datoen for nytt skolebibliotekseminar!

27.september 2018 arrangerer Norsk bibliotekforenings spesialgruppe for skole Sørnorsk skolebibliotekseminar 2018 i Oslo. Tema for seminaret er lesing og informasjonskompetanse i videregående skole. Hold av datoen, og følg med her for mer informasjon.

Innkalling til årsmøte i NBF Skole

Norsk Bibliotekforenings spesialgruppe for skole innkaller til årsmøte i forbindelse med Det 76. norske Bibliotekmøte i Sandefjord. Forslag til årsmøtet må meldes til styreleder Mari Hopland, kontaktnbfskole@gmail.com, før 1.mars 2018. Sakspapirer publiseres på vår nettside skole.norskbibliotekforening.no, 2 uker før møtet. Tid:  15.mars 2018 kl. 17.30-18.30 Sted: Scandic Park Sandefjord Saksliste:   Godkjenning av innkalling.   Godkjenning … Fortsett å lese Innkalling til årsmøte i NBF Skole

Innspillmøte til ny kulturmelding

I dag har NBF skole deltatt på innspillmøte til ny kulturmelding i Bibliotekenes hus. Folk fra ulike deler av biblioteksektoren var representert. Seminaret ble streamet direkte på Norsk Bibliotekforenings facebookside. Nedenfor kan dere lese vårt innspill til Kulturdepartementet: Innspillmøte til ny kulturmelding, 05.01.2018 Ved Ingrid Svennevig Hagen, NBF Skole Lesing er en avgjørende faktor for … Fortsett å lese Innspillmøte til ny kulturmelding