Hva vet vi om grunnskolebibliotekene i 2017?

Grunnskolene rapporterer årlig inn skolebibliotekstatistikk til Nasjonalbiblioteket, som så publiserer det i en tabell som viser tilvekst og bestand fylkesvis. I grunnskolebibliotekstatistikken fremkommer det også hvor mange skoler som ikke har levert inn statistikk og hvor mange skoler som har oppgitt at de ikke har skolebibliotek. Sist tilgjengelig tall er fra 2015, og viser dette: … Fortsett å lese Hva vet vi om grunnskolebibliotekene i 2017?

Skolebibliotek på dagsordenen

Norsk bibliotekforenings spesialgruppe for skole arbeider for at alle elever skal ha tilgang til gode skolebibliotek. Denne uka var leder i NBF skole, Mari Hopland, sammen med  representanter fra Gulskogen skole, Foreningen !les, Leser søker bok og Norske barne- og ungdomsbokforfattere i møte med kunnskapsminister Røe Isaksen. Statsråden var nysgjerrig, stilte mange spørsmål og fikk mange … Fortsett å lese Skolebibliotek på dagsordenen

Oppdag falske nyheter

IFLA – The International Federation of Library Associations and Institutions – har laget en plakat med tips til hvordan du best kan avsløre falske nyheter. Plakaten er oversatt til mange språk, blant annet norsk og kan lastes ned som .jpg og .pfd og brukes fritt med Creative Commons Attribution 4.0 International lisens.

Referat styremøte NBF Skole, 16.02.2017 kl.14.00-15.00

Tilstede: Arne-Harald Steilbu, Hans-Petter Storemyr, Mari Hopland, Ingrid Svennevig Hagen, Line Hansen Hjellup Meldt forfall: Veronica Mørch og Sunniva Relling Berg Møteleder: Mari Hopland Referent: Ingrid Svennevig Hagen 1. Nordnorsk Skolebibliotekseminar 2017 Vi fordelte arbeidsoppgaver innad i styret og ble enige om en fremdriftsplan. Vi håper naturligvis på mange deltakere på Nordnorsk skolebibliotekseminar 2017. 2. … Fortsett å lese Referat styremøte NBF Skole, 16.02.2017 kl.14.00-15.00

Skolebibliotek er i vinden som aldri før.

Kan lovverket styrkes for å sikre gode skolebibliotek? 11 organisasjoner sendte i januar et brev til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen med anmodning om å styrke skolebibliotekene. Organisasjonene som har støttet brevet er Foreningen les!, Leser søker bok, Norsk bibliotekforening, Norsk forfattersentrum, NBU, Norsk barnebokinstitutt, Bibliotekarforbundet, Kulturforbundet i Delta, Skolenes Landsforbund, Utdanningsforbundet og Fagforbundet. Utdanningsforskning publiserte … Fortsett å lese Skolebibliotek er i vinden som aldri før.

Kom til Bodø 25.april 2017!

Da arrangeres nemlig Nordnorsk skolebibliotekseminar 2017 – Hvordan kan skolebiblioteket bidra til å utvikle elevenes lesekompetanse og læring? Programmet er klart, og vi ser fram til å fylle en dag med det som er aller viktigst for grunnskolebibliotek – lesing og læring. Ordfører i Bodø, Ida Maria Pinnerød åpner dagen. Så kommer Thomas Nordahl, Stormen … Fortsett å lese Kom til Bodø 25.april 2017!

Danmark: Skolebibliotekene ble pædagogiske læringscentre

I 2014 forsvant ordet ”skolebibliotek” fra dansk folkeskolelov. Nå kalles det for ”pædagogisk læringscenter”. Læringssentrene skal utvikle og støtte aktiviteter til undervisningen, og de skal støtte og inspirere skolens ansatte. Pedagogiske læringssentre skal også ta aktivt del i skolens pedagogiske utviklingsarbeid, være en samarbeidspartner til ledelsen, ha oversikt over læremidler og læreressurser, være oppdatert på … Fortsett å lese Danmark: Skolebibliotekene ble pædagogiske læringscentre

Skolebibliotek i verdensklasse: Måloppnåelse, leselyst og pedagogisk samarbeid

Rapport fra konferansen Skolbibliotek 2016, Stockholm 23.-24.november. I Sverige arrangeres det hvert år en skolebibliotekkonferanse som er skreddersydd for alle med interesse for skolebibliotek. Konferansen retter seg mot bibliotekarer, lærere og skoleledere og omfatter hele skoleløpet fra grunnskolen til og med videregående opplæring. Konferansier var Sofia Malmberg, som er kjent for mange norske bibliotekarer som forfatteren … Fortsett å lese Skolebibliotek i verdensklasse: Måloppnåelse, leselyst og pedagogisk samarbeid