Internasjonalt skolebibliotekarbeid

Inntrykk fra IFLA –konferansen i Wroclaw og fra Satellitt-møtet i skolebiblioteksesjonen. av Hans-Petter Storemyr, styremedlem i NBF-skole og styremedlem i IFLA School Library Section. -Jeg har deltatt på IFLA møtet tidligere men det er første gang jeg har hatt et verv i en IFLA seksjon. Jeg ble nominert av styret i NBF-skole i valgt inn … Fortsett å lese Internasjonalt skolebibliotekarbeid

Referat styremøte 19. september 2017

Styremøte NBF skole Tirsdag 19.09.2017 Telefonmøte Tilstede:Line Hansen Hjellup, Veronica Mørch , Mari Hopland, Ingrid Svennevig Hagen,  Arne-Harald Steilbu, Hans-Petter Storemyr Meldt forfall: Sunniva Relling Berg Møteleder: Mari Hopland Referent: Ingrid Svennevig Hagen Referat Fra forrige styremøte 08.06.2017 godkjent. Referat her. Bibliotekmøtet 2018 Møtet blir holdt i Sandefjord 14.-16.mars. Vi har meldt inn ønsker om to … Fortsett å lese Referat styremøte 19. september 2017

Men det er vel greit nok for unger?

Torsdag 14.september deltok NBF skoles leder, Mari Hopland, i en samtale på Gyldendalhuset om tilstanden til skolebibliotek i grunnskolen. Initiativtaker var Foreningen !les og aksjon skolebibliotek. Samtalen ble ledet av Silje Tretvoll, leder for Foreningen !les. De øvrige deltakerne var rektor ved Spangereid skole Even Tronstad Sagebakken, Professor Joron Pihl ved HiOA og Terje Moen, … Fortsett å lese Men det er vel greit nok for unger?

Referat styremøte 8.juni 2017

Tid: Torsdag 8.juni kl. 08:30-09:30 Sted: Appear.in/nbfskole Tilstede: Line Hansen Hjellup, Sunniva Relling Berg, Veronica Mørch , Mari Hopland, Ingrid Svennevig Hagen,  Arne-Harald Steilbu Meldt forfall: Hans-Petter Storemyr Møteleder: Mari Hopland Referent: Ingrid Svennevig Hagen   Nordnorsk Skolebibliotekseminar 2017 – en oppsummering Veldig vellykket! Alt gikk veldig fint. OK antall deltakere, nok til at det gikk … Fortsett å lese Referat styremøte 8.juni 2017

Om skolebibliotek på Facebook

NBF Skole er en interesseorganisasjon for skolebibliotek. En av tingene vi jobber med er å spre kunnskap og inspirasjon om skolebibliotek. Både konkrete tips til hva som kan foregå i skolebiblioteket, og tanker og strategier for organisering av skolebibliotek på ulike administrative nivå. Vi bruker Facebook-siden NBF Skole aktivt til å dele informasjon vi mener … Fortsett å lese Om skolebibliotek på Facebook

Hvordan bruker videregående skoleelever skolebibliotekene?

Høsten 2016 fikk norske skoleeiere mulighet til å stille sine elever spørsmål om skolebibliotek i elevundersøkelsen. Det var to spørsmål, samlet i tillegg T32, om hvor ofte de bruker skolebiblioteket og hva slags skolebibliotekstilbud de ønsker seg. 226 videregående skoler valgte å ta med spørsmålene om skolebibliotek i sine elevundersøkelser. NBF Skole har fått resultatene … Fortsett å lese Hvordan bruker videregående skoleelever skolebibliotekene?

Presentasjonene fra Nordnorsk skolebibliotekseminar 2017

Tirsdag 25.april var nærmere 60 skoleledere, lærere, bibliotekarer og foredragsholdere samlet i Bodø til Nordnorsk skolebibliotekseminar 2017. Her er referat, presentasjoner og videoopptak fra de ulike programpostene. Åpning. Ida Maria Pinnerød, ordfører i Bodø kommune Ida Maria Pinnerød ønsket oss velkommen til Bodø og snakket varmt om lesing og bibliotek. Og hun minte oss på … Fortsett å lese Presentasjonene fra Nordnorsk skolebibliotekseminar 2017

Betydning av lesing – fra barnehage til universitet

25.april 2017 holdt professor Thomas Nordahl fra Høgskolen i Innlandet foredraget Betydning av lesing – fra barnehage til universitet på Nordnorsk skolebibliotekseminar 2017. Presentasjonen fra foredraget kan du laste ned her: Betydning av lesing.Bodø.25.04.17 Var du usikker på om det er viktig at ungene mestrer lesingen tidlig? Vel – den usikkerheten forsvant etter å ha hørt Nordahl snakke … Fortsett å lese Betydning av lesing – fra barnehage til universitet