Hold av datoen for nytt skolebibliotekseminar!

27.september 2018 arrangerer Norsk bibliotekforenings spesialgruppe for skole Sørnorsk skolebibliotekseminar 2018 i Oslo. Tema for seminaret er lesing og informasjonskompetanse i videregående skole. Hold av datoen, og følg med her for mer informasjon.

Innkalling til årsmøte i NBF Skole

Norsk Bibliotekforenings spesialgruppe for skole innkaller til årsmøte i forbindelse med Det 76. norske Bibliotekmøte i Sandefjord. Forslag til årsmøtet må meldes til styreleder Mari Hopland, kontaktnbfskole@gmail.com, før 1.mars 2018. Sakspapirer publiseres på vår nettside skole.norskbibliotekforening.no, 2 uker før møtet. Tid:  15.mars 2018 kl. 17.30-18.30 Sted: Scandic Park Sandefjord Saksliste:   Godkjenning av innkalling.   Godkjenning … Fortsett å lese Innkalling til årsmøte i NBF Skole

Innspillmøte til ny kulturmelding

I dag har NBF skole deltatt på innspillmøte til ny kulturmelding i Bibliotekenes hus. Folk fra ulike deler av biblioteksektoren var representert. Seminaret ble streamet direkte på Norsk Bibliotekforenings facebookside. Nedenfor kan dere lese vårt innspill til Kulturdepartementet: Innspillmøte til ny kulturmelding, 05.01.2018 Ved Ingrid Svennevig Hagen, NBF Skole Lesing er en avgjørende faktor for … Fortsett å lese Innspillmøte til ny kulturmelding

Referat fra styremøte 11.12.2017

Tilstede: Hans-Petter Storemyr, Arne-Harald Steilbu, Veronica Mørch, Mari Hopland Forfall: Ingrid Svennevig Hagen, Sunniva Relling Berg , Line Hansen Hjellup Referent: Mari Hopland Saker 1.Godkjent referat fra styremøtet 18.10 2. Handlingsplan 2018-2020 Formål og virkeplan 2016-2018 Formål Norsk bibliotekforenings spesialgruppe for skole arbeider for at alle elever skal ha tilgang til gode skolebibliotek. Spesialgruppen skal virke i samsvar … Fortsett å lese Referat fra styremøte 11.12.2017

Hvordan legge planer for gode skolebibliotek?

Fredag 1.desember var Mari Hopland, Leder i NBF Skole i Trondheim for å holde foredrag for skolebibliotekarene i Trøndelag. Her er presentasjonen som pdf: Hvordan legge planer for gode skolebibliotek Og her kommer en tekstversjon med foredraget og lenker. Så beklager hopp i sammenhengen og halve setninger – teksten er basert på foredragsnotatene og ikke … Fortsett å lese Hvordan legge planer for gode skolebibliotek?

Referat styremøte 18.10.2017

Tid: 18.10.2017 kl.10.00-15.00 Sted: Thon Hotell Linne, Oslo Tilstede: Mari Hopland, Sunniva Relling Berg, Veronica Mørch, Hans Petter Storemyr og Ingrid Svennevig Hagen Meldt fravær: Line Hansen Hjellup og Arne-Harald Steilbu Møteleder: Mari Hopland Referent: Ingrid Svennevig Hagen Referat fra forrige møte godkjent Parallellseminar på Det norske bibliotekmøtet 2018 NBF Skole har invitert Professor Joron … Fortsett å lese Referat styremøte 18.10.2017

Internasjonalt skolebibliotekarbeid

Inntrykk fra IFLA –konferansen i Wroclaw og fra Satellitt-møtet i skolebiblioteksesjonen. av Hans-Petter Storemyr, styremedlem i NBF-skole og styremedlem i IFLA School Library Section. -Jeg har deltatt på IFLA møtet tidligere men det er første gang jeg har hatt et verv i en IFLA seksjon. Jeg ble nominert av styret i NBF-skole i valgt inn … Fortsett å lese Internasjonalt skolebibliotekarbeid

Referat styremøte 19. september 2017

Styremøte NBF skole Tirsdag 19.09.2017 Telefonmøte Tilstede:Line Hansen Hjellup, Veronica Mørch , Mari Hopland, Ingrid Svennevig Hagen,  Arne-Harald Steilbu, Hans-Petter Storemyr Meldt forfall: Sunniva Relling Berg Møteleder: Mari Hopland Referent: Ingrid Svennevig Hagen Referat Fra forrige styremøte 08.06.2017 godkjent. Referat her. Bibliotekmøtet 2018 Møtet blir holdt i Sandefjord 14.-16.mars. Vi har meldt inn ønsker om to … Fortsett å lese Referat styremøte 19. september 2017

Men det er vel greit nok for unger?

Torsdag 14.september deltok NBF skoles leder, Mari Hopland, i en samtale på Gyldendalhuset om tilstanden til skolebibliotek i grunnskolen. Initiativtaker var Foreningen !les og aksjon skolebibliotek. Samtalen ble ledet av Silje Tretvoll, leder for Foreningen !les. De øvrige deltakerne var rektor ved Spangereid skole Even Tronstad Sagebakken, Professor Joron Pihl ved HiOA og Terje Moen, … Fortsett å lese Men det er vel greit nok for unger?

Referat styremøte 8.juni 2017

Tid: Torsdag 8.juni kl. 08:30-09:30 Sted: Appear.in/nbfskole Tilstede: Line Hansen Hjellup, Sunniva Relling Berg, Veronica Mørch , Mari Hopland, Ingrid Svennevig Hagen,  Arne-Harald Steilbu Meldt forfall: Hans-Petter Storemyr Møteleder: Mari Hopland Referent: Ingrid Svennevig Hagen   Nordnorsk Skolebibliotekseminar 2017 – en oppsummering Veldig vellykket! Alt gikk veldig fint. OK antall deltakere, nok til at det gikk … Fortsett å lese Referat styremøte 8.juni 2017