Referat styremøte 8.juni 2017

Tid: Torsdag 8.juni kl. 08:30-09:30 Sted: Appear.in/nbfskole Tilstede: Line Hansen Hjellup, Sunniva Relling Berg, Veronica Mørch , Mari Hopland, Ingrid Svennevig Hagen,  Arne-Harald Steilbu Meldt forfall: Hans-Petter Storemyr Møteleder: Mari Hopland Referent: Ingrid Svennevig Hagen   Nordnorsk Skolebibliotekseminar 2017 – en oppsummering Veldig vellykket! Alt gikk veldig fint. OK antall deltakere, nok til at det gikk … Fortsett å lese Referat styremøte 8.juni 2017

Om skolebibliotek på Facebook

NBF Skole er en interesseorganisasjon for skolebibliotek. En av tingene vi jobber med er å spre kunnskap og inspirasjon om skolebibliotek. Både konkrete tips til hva som kan foregå i skolebiblioteket, og tanker og strategier for organisering av skolebibliotek på ulike administrative nivå. Vi bruker Facebook-siden NBF Skole aktivt til å dele informasjon vi mener … Fortsett å lese Om skolebibliotek på Facebook

Hvordan bruker videregående skoleelever skolebibliotekene?

Høsten 2016 fikk norske skoleeiere mulighet til å stille sine elever spørsmål om skolebibliotek i elevundersøkelsen. Det var to spørsmål, samlet i tillegg T32, om hvor ofte de bruker skolebiblioteket og hva slags skolebibliotekstilbud de ønsker seg. 226 videregående skoler valgte å ta med spørsmålene om skolebibliotek i sine elevundersøkelser. NBF Skole har fått resultatene … Fortsett å lese Hvordan bruker videregående skoleelever skolebibliotekene?

Presentasjonene fra Nordnorsk skolebibliotekseminar 2017

Tirsdag 25.april var nærmere 60 skoleledere, lærere, bibliotekarer og foredragsholdere samlet i Bodø til Nordnorsk skolebibliotekseminar 2017. Her er referat, presentasjoner og videoopptak fra de ulike programpostene. Åpning. Ida Maria Pinnerød, ordfører i Bodø kommune Ida Maria Pinnerød ønsket oss velkommen til Bodø og snakket varmt om lesing og bibliotek. Og hun minte oss på … Fortsett å lese Presentasjonene fra Nordnorsk skolebibliotekseminar 2017

Betydning av lesing – fra barnehage til universitet

25.april 2017 holdt professor Thomas Nordahl fra Høgskolen i Innlandet foredraget Betydning av lesing – fra barnehage til universitet på Nordnorsk skolebibliotekseminar 2017. Presentasjonen fra foredraget kan du laste ned her: Betydning av lesing.Bodø.25.04.17 Var du usikker på om det er viktig at ungene mestrer lesingen tidlig? Vel – den usikkerheten forsvant etter å ha hørt Nordahl snakke … Fortsett å lese Betydning av lesing – fra barnehage til universitet

Streaming av Nordnorsk skolebibliotekseminar 2017

Det blir streaming. Nordland fylkesbibliotek har sagt seg villig til å streame Nordnorsk skolebibliotekseminar 2017 – så nå håper vi enda flere kan få med seg foredragene. Følg streamingen fra kl10.00-16.00 tirsdag 25.april : https://livestream.com/nfyb/nbf-skole

Hva vet vi om grunnskolebibliotekene i 2017?

Grunnskolene rapporterer årlig inn skolebibliotekstatistikk til Nasjonalbiblioteket, som så publiserer det i en tabell som viser tilvekst og bestand fylkesvis. I grunnskolebibliotekstatistikken fremkommer det også hvor mange skoler som ikke har levert inn statistikk og hvor mange skoler som har oppgitt at de ikke har skolebibliotek. Sist tilgjengelig tall er fra 2015, og viser dette: … Fortsett å lese Hva vet vi om grunnskolebibliotekene i 2017?

Skolebibliotek på dagsordenen

Norsk bibliotekforenings spesialgruppe for skole arbeider for at alle elever skal ha tilgang til gode skolebibliotek. Denne uka var leder i NBF skole, Mari Hopland, sammen med  representanter fra Gulskogen skole, Foreningen !les, Leser søker bok og Norske barne- og ungdomsbokforfattere i møte med kunnskapsminister Røe Isaksen. Statsråden var nysgjerrig, stilte mange spørsmål og fikk mange … Fortsett å lese Skolebibliotek på dagsordenen

Oppdag falske nyheter

IFLA – The International Federation of Library Associations and Institutions – har laget en plakat med tips til hvordan du best kan avsløre falske nyheter. Plakaten er oversatt til mange språk, blant annet norsk og kan lastes ned som .jpg og .pfd og brukes fritt med Creative Commons Attribution 4.0 International lisens.