Referat styremøte NBF Skole, 16.02.2017 kl.14.00-15.00

Tilstede: Arne-Harald Steilbu, Hans-Petter Storemyr, Mari Hopland, Ingrid Svennevig Hagen, Line Hansen Hjellup Meldt forfall: Veronica Mørch og Sunniva Relling Berg Møteleder: Mari Hopland Referent: Ingrid Svennevig Hagen 1. Nordnorsk Skolebibliotekseminar 2017 Vi fordelte arbeidsoppgaver innad i styret og ble enige om en fremdriftsplan. Vi håper naturligvis på mange deltakere på Nordnorsk skolebibliotekseminar 2017. 2. … Fortsett å lese Referat styremøte NBF Skole, 16.02.2017 kl.14.00-15.00

Skolebibliotek er i vinden som aldri før.

Kan lovverket styrkes for å sikre gode skolebibliotek? 11 organisasjoner sendte i januar et brev til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen med anmodning om å styrke skolebibliotekene. Organisasjonene som har støttet brevet er Foreningen les!, Leser søker bok, Norsk bibliotekforening, Norsk forfattersentrum, NBU, Norsk barnebokinstitutt, Bibliotekarforbundet, Kulturforbundet i Delta, Skolenes Landsforbund, Utdanningsforbundet og Fagforbundet. Utdanningsforskning publiserte … Fortsett å lese Skolebibliotek er i vinden som aldri før.

Kom til Bodø 25.april 2017!

Da arrangeres nemlig Nordnorsk skolebibliotekseminar 2017 – Hvordan kan skolebiblioteket bidra til å utvikle elevenes lesekompetanse og læring? Programmet er klart, og vi ser fram til å fylle en dag med det som er aller viktigst for grunnskolebibliotek – lesing og læring. Ordfører i Bodø, Ida Maria Pinnerød åpner dagen. Så kommer Thomas Nordahl, Stormen … Fortsett å lese Kom til Bodø 25.april 2017!

Danmark: Skolebibliotekene ble pædagogiske læringscentre

I 2014 forsvant ordet ”skolebibliotek” fra dansk folkeskolelov. Nå kalles det for ”pædagogisk læringscenter”. Læringssentrene skal utvikle og støtte aktiviteter til undervisningen, og de skal støtte og inspirere skolens ansatte. Pedagogiske læringssentre skal også ta aktivt del i skolens pedagogiske utviklingsarbeid, være en samarbeidspartner til ledelsen, ha oversikt over læremidler og læreressurser, være oppdatert på … Fortsett å lese Danmark: Skolebibliotekene ble pædagogiske læringscentre

Skolebibliotek i verdensklasse: Måloppnåelse, leselyst og pedagogisk samarbeid

Rapport fra konferansen Skolbibliotek 2016, Stockholm 23.-24.november. I Sverige arrangeres det hvert år en skolebibliotekkonferanse som er skreddersydd for alle med interesse for skolebibliotek. Konferansen retter seg mot bibliotekarer, lærere og skoleledere og omfatter hele skoleløpet fra grunnskolen til og med videregående opplæring. Konferansier var Sofia Malmberg, som er kjent for mange norske bibliotekarer som forfatteren … Fortsett å lese Skolebibliotek i verdensklasse: Måloppnåelse, leselyst og pedagogisk samarbeid

Internasjonale retningslinjer for skolebibliotek oversatt til norsk

IFLAs retningslinjer for skolebibliotek er nå oversatt til norsk. Retningslinjene er utarbeidet av IFLA School Libraries Section Standing Committee (styret i IFLAs Seksjon for skolebibliotek) og redaktører har vært Barbara Schultz-Jones og Dianne Oberg.  Annike Selmer og Randi Lundvall har oversatt dokumentet til norsk. Anne Kari Holm har også vidratt i oversettelsesarbeidet. Randi Lundvall har … Fortsett å lese Internasjonale retningslinjer for skolebibliotek oversatt til norsk

Skolebibliotek inn i elevundersøkelsen

Spørsmål om skolebibliotek er igjen en del av elevundersøkelsen. Utdanningsdirektoratet har gitt plass til to spørsmål om hvordan elevene fra 5.trinn i grunnskolen til VG3 på videregående skole opplever skolebiblioteket sitt. Undersøkelsen er obligatorisk for 7.trinn, 10.trinn og VG3, øvrige trinn deltar om skolen ønsker det. De to spørsmålene om skolebibliotek er lagt i en … Fortsett å lese Skolebibliotek inn i elevundersøkelsen

Løft skolebibliotekene!

Ja takk til en egen lov om skolebibliotek! Denne uka står vi på stand i Arendalsuka sammen medForeningen !les, Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere, Norsk Bibliotekforening, NBF Agder,  og Norsk Fagbibliotekforening.. Vi er der for å snakke om skolebibliotek med politikere og de som tar avgjørelser. Det er avgjørende at alle elever lærer å lese, skrive og … Fortsett å lese Løft skolebibliotekene!