Skolebibliotek er i vinden som aldri før.

Kan lovverket styrkes for å sikre gode skolebibliotek? 11 organisasjoner sendte i januar et brev til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen med anmodning om å styrke skolebibliotekene. Organisasjonene som har støttet brevet er Foreningen les!, Leser søker bok, Norsk bibliotekforening, Norsk forfattersentrum, NBU, Norsk barnebokinstitutt, Bibliotekarforbundet, Kulturforbundet i Delta, Skolenes Landsforbund, Utdanningsforbundet og Fagforbundet.

Utdanningsforskning publiserte 14. februar artikkelen «Leseglede og partnerskap med bibliotekarer» hvor de tar utgangspunkt i boka «Teacher and Librarian partnerships in Literacy Education in the 21st Century» som ble lansert samme dag. Klassekampen «Slår alarm om skolebibliotek» i avisen 15. februar og følger videre opp i lørdagsavisen 18. februar med «Lovverk kan sikre leserom» og viser til Spangereid skole som satser mye på leseglede og skolebibliotek.

På Nordnorsk Skolebibliotekseminar 2017 i Bodø 25.april, kan du høre hvordan rektor Even Tronstad Sagebakken og skolebibliotekar Line Hansen Hjellup arbeider systematisk for leseglede på Spangereid skole.

17. februar publiserte nrk.no en artikkel som viser hvor dårlig guttene klarer seg i dagens skolesystem. Professor og skoleforsker Thomas Nordahl mener skolen er så tilrettelagt for jenter at enkelte gutter får problemer. Thomas Nordahl kommer til Bodø 25. april hvor han skal snakke om lesingens betydning fra barnehage til universitet. Det blir spennende!

Forfatter Ingunn Aamodt kommer også til Bodø. Hun lurer på: «Om lesing er så viktig, hvem har ansvaret». Ja, si det?!

Kom til Bodø 25.april, så finner vi svaret sammen!